Do mazowieckiej puszczy

Podwarszawski szlak imienia Stefana Żeromskiego (1864-1925), jedna z najpopularniejszych tras w mazowieckiej puszczy, prowadzi do najciekawszego obszaru ochrony ścisłej „Sieraków”.

Polana Opaleń

Na trasie wycieczki zobaczyć można zarówno karłowate sosny o fantastycznych kształtach, jak też i wysokie jałowce. Jednak prawdziwą puszczę zobaczymy w obszarze ochrony ścisłej „Sieraków”, w którym brylują łosie i bobry.

Naszą wędrówkę zaczynamy przy zachodniej bramie warszawskiego Cmentarza Północnego, gdzie można dojechać autobusami 110 i 409. Podążamy szlakiem żółtym razem ze szlakiem czarnym ulicą Widokową do lasu. Za znakami żółtymi skręcamy w lewo podążając piaszczystą drogą wśród sośnin. Po około siedmiuset metrach od cmentarza wkraczamy w granice Kampinoskiego Parku Narodowego, podążając do Polany Turystycznej w uroczysku Opaleń Skręcamy lewo i skrajem polany, za znakami żółtymi i czerwonymi, podążamy do rozwidlenia szlaków, które w lesie rozchodzą się w dwie strony. My skręcamy wraz ze szlakiem żółtym na prawo i dochodzimy do leśniczówki Opaleń oraz miejsca pamięci narodowej.

Uroczysko Michałówka

Za leśniczówką szlak żółty jeszcze dwukrotnie krzyżuje się z czerwonym. Za pierwszym skrzyżowaniem drogę przecinają nam elektryczne linie wysokiego napięcia. Przy kolejnym skrzyżowaniu, w uroczysku Michałówka, rośnie kilka blisko stuletnich egzemplarzy sosny pospolitej. W uroczysku (za wiatą turystyczną) szlak żółty skręca w piaszczystą Łużową Drogę, którą dochodzimy do uroczyska Łuża. Okoliczne lasy mają niepowtarzalny charakter, z którego powodu bywa ulubionym miejscem przechadzek warszawiaków.

W tym rejonie podczas II wojny światowej ćwiczyły zarówno oddziały konspiracyjne oraz oddziały folksdojczów szkolonych przez Niemców, zaś na początku Powstania Warszawskiego koncentrowały się tutaj kampinoskie oddziały Armii Krajowej.

Podążając dalej szlakiem żółtym dochodzimy do skrzyżowania dróg i szlaków (żółtego i czarnego) w uroczysku Nadłuże. Znajduje się tutaj Kamień Ułanów Jazłowieckich. Pozostajemy przy znakach żółtych, mijając z lewej strony wydmy, porośnięte sosnowymi borami.

Uroczysko Cichowąż

Po około kilometrze od Nadłuża na wydmie Spółkowej Góry (po prawej) zaczyna się las, który powinien rosnąć wzdłuż całego szlaku, gdyby przed 200 laty nie ogołocono z drzew obszarów wydmowych. Wkrótce po obu już stronach szlaku ciągną się lasy mieszane i liściaste pod ścisłą ochroną. Oznacza to, że dochodzimy do uroczysko Na Miny. Na rozdrożu leśnych dróg ustawiono pamiątkowy kamień ku czci prof. Witolda Plapisa, kierownika Katedry Architektury Krajobrazu Politechniki Warszawskiej oraz członka Rady Naukowej KPN.

Dalej podążamy za znakami zielonymi, pośród mokradeł, do Dziekanowa Leśnego. Po obu stronach szlaku rozciąga się uroczysko Cichowąż, porośnięte m.in. przez łęgi olszowe, olsy bagienne. Po około kilometrze szlak opuszcza obszar ochrony ścisłej „Sieraków”. W uroczysku Szczukówek spotykamy znaki szlaku czerwonego i oba szlaki wiodą razem drogą wśród drzewostanu, zasadzonego w większości po II wojnie światowej. Naszą wycieczkę kończymy obok szpitala pediatrycznego w Dziekanowie Leśnym. Przed wejściem znajduje się pętla autobusów 150 do stacji metra Młociny w Warszawie.